5 Kas 2011

İran’da evrim, İsrail’de yaratışçılık öğretiliyor!


İsrail’de hem laik hem de dini temel alan devlet okullarında evrim teorisini reddetme eğilimi güçleniyor. Birçok İsrailli öğretmen, “Öğretmenöğrenci çatışmasına yol açar” kaygısıyla seçmeli evrim dersini vermekten kaçınıyor. Darwin ve evrim teorisi, zorunlu eğitimin bir parçası olarak kabul edilmiyor.
Her 5 Yahudi öğrenciden 1’i “devlet dini” temelli okullarda okuyor. Burada biyoloji dersinde, “yaratılış” ve “yaratıcı” anlatılıyor. İnsan, “Tanrı’nın suretinde yaratılmış olarak” tarif ediliyor.
İran’da devletin ders kitaplarının tamamı ilk sayfalarında “Bismillah” ile başlıyor. Ancak bunun dışında ders kitapları dini ideolojiden yalıtılmış durumda.

5. sınıf öğrencileri, genel bilim metinlerinde Kur’an’daki yaratılış görüşünü okumuyor. Dünyada hayatın suda başlaması anlatılırken kutsal kitap yerine jeologlara atıfta bulunuluyor.
Zorunlu eğitimin son yılı, 8. sınıfta ise evrim kuramı ciddi şekilde öğreniliyor. “Ortaokul bilim ders kitapları, sadece Darwin’in doğal seleksiyon ile ilgili gözlemlerini sunmakla kalmıyor, aynı zamanda Lamarck’ın hipotezlerine yönelik August Weissmann’ın genetik mutasyon fikirlerini de tarihsel bir bakışla sunuyor. Üstelik karşılaştırmalı embriyoloji ve yapısal homolojiler gibi, birçok evrim kanıtı da resimlerle gösteriliyor.”
Evrim kuramını öğrenme açısından, İranlı ögrencilerin, İsrailli akranlarından daha şanslı oldukları görülüyor.
Son olarak, İsrailli bilim adamları, araştırma ve geliştirmeye ayrılan kaynakların dağılımında gittikçe artan devlet baskısından yakınıyor. İran’da bilim adamlarının kök hücre araştırmalarına milyonlarca dolar harcanıyor.
Peki ya Türkiye?
Hıristiyan, Yahudi veya Müslüman fark etmiyor. Siyasal ve toplumsal sistem gericileştikçe “yaratılışçılık” eğitimde esas alınıyor, Darwin ve evrim lanetleniyor. Darwin’li kapak, TÜBİTAK yönetimi tarafından “sakıncalı” bulunuyor ve değiştiriliyor. AKP iktidarı, Türkiye Bilimler Akademisi’ni (TÜBA) hükümet denetiminde bir organa dönüştürüyor. Hayatın çeşitli alanlarında, giderek artan şekilde “imam desteğine” ihtiyaç duyuluyor. Kemalist devrimin yarattığı aydınlanma, yerini Adnan Hocacılara bırakıyor.
Bilim ve Ütopya Dergisi’nin Ekim sayısı yine dopdolu. Kapak konusu, “İslam ve Kapitalizm”... Yazıdaki İran ve İsrail’le ilgili bilgileri, dergideki Elise K. Burton’un “Ortadoğu’da eğitimde evrim ve yaratışçılık” yazısından aktardık.

Hiç yorum yok: